maanantai 18. heinäkuuta 2011

Suklaan korvike.

Kesäkurpitsan kanssa leikkiminen ei ollut ainoa asia mitä puuhailin keittiössä tänään. Sitä ennen uunissa paistui Rahkaraparperitorttu (pyöreä vuoka) jonka resepti tulee tässä:

4 dl venhäjauhoja
2 dl sokeria
1 tl leivinjauhetta
1 tl soodaa
100g voita
1 muna
1 dl piimää

Täyte:
500g rahkaa
2 dl sokeria
2 munaa
2 vaniljasokeria tai vaniliauutetta.
1/2l sokeroituja raparperipaloja tai vaikka pussi marjoja.

Sekoita vehnäjauhot, sokeri, leivinjauhe, sooda ja vaniljasokeri. Nypi joukkoon voi. Ota murutaikinasta 1/3 osaa erilliseen kulhoon. Lisää siihen 2/3:n muna, piimä ja sekoita. Levitä taikina leivinpaperilla vuoratulle pellille. Laita sokeroidut raparperit tai marjat taikinan päälle, paista hetki uunissa. Sekoita loput täytteen ainekset ja levitä taikinan päälle. Ripottele pinnalle loput murutaikinasta. Paista 200 asteisessa uunissa kauniin kullanruskeaksi, n. 35min. Leikkaa paloiksi ja tarjoile.

Kuva alla omasta aikaansaannoksestani. Käytin pussin marjoja että muutaman raparperinvarren piirakkaan. Yltiöherkullista, ei jaksa montaa palaa putkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti